Loopadvies / trainen in coronatijd

Nu gezamenlijk trainen nog (ver) voor ons ligt hierbij een paar adviezen hoe verstandig te trainen en een paar loopjes om, op afstand, toch samen te lopen.
 
Trainen: Het is in deze tijd waarin het coronavirus rondwaart niet verstandig om flink te gaan trainen. Dus geen intervallen, geen intensieve tempoduurlopen, geen hiit.                                                                                          Dit heeft alles te maken met het feit dat (zeer) intensieve trainingen de weerstand in meer of mindere mate verlagen. En weerstand heb je juist nu volop nodig!
Wat je wel kunt doen, is in een duurloop van ca. één uur, een paar rustige versnellingen in te lassen. En uiteraard een duurloop! Geen lange duurlopen en niet snel!                                                                                                             Voorbeeld: 15 min. rustig inlopen, 10 min. tempo iets verhogen, 10 min. rustig, 10 min. tempo iets verhogen, uitlopen.                                                            Probeer om in ieder geval 2 keer in de week te gaan trainen en neem voldoende rust tussendoor. Besteed ook aandacht aan warming up / loopscholing en krachttraining.
In het weekeinde van 9 en 10 mei is het de bedoeling om, in het vervolg op de coopertest, één kilometer te lopen.
In het weekeinde van 6 en 7 juni staat een 5 km. op het programma.
In het weekeinde van 4 en 5 juli kan er een 10 km. gelopen worden.
De spelregels heeft René enige tijd geleden op de site gezet en die gelden ook voor deze, en eventuele volgende, loopjes.
Veel plezier met trainen, hopelijk gauw tot ziens.
Jan Hendrik